Wednesday, March 14, 2012

pandangan org ramai....

oku.....oku....aku cukup pelik dgn org ramai, awat? hinakah sgt golongan oku mcm aku ni....dengar aja perkataan oku atau jumpa golongan oku macam aku di mana-mana tempat, pasti orang normal ni tadi akan melahirkan perasaan yang menjengkelkan. awat? pasaiapa? kami ni jijik sangatkah....kami ni tak ada tempatka dalam dunia ni?

aku sedikit pelikla dengan mentalliti orang-orang kita.....kalau jumpa atau teserempakla golongan oku tambahan berwheelchair macam aku, orang mesti jeling-jeling kat kami..... awat? kotoq sangat ka kami ni? macam aku pi jalan-jalan kat shopping complex, penahla teserempak dgn dua tiga minah ni...dahla menjeling semacam aja kat aku time aku lintas tepi diaorang, siap lagi macam bisik-bisik sesama diaorang. dalam hati aku kata.....tu tak ada lainla mesti mengutuk aku la tu....aku cuba tenangkan hati aku dengan kata .....tak ada sapa sempurnala....janji aku tak ganggu hidup ko orang....lantakla aku nak buat apa pun...

kalau tejumpak atau teserempak dah mcm tuh, nak bergaul dan bercampur dgn golongan oku ni lagila hareeem. mcm simpang maklaikat empat puluh empat bagi depa....

aku salute (tabik n respectla) kat para2 mat saleh dan org obersee ni.....depa ni lain sesangatla dengan orang kita dalam bab oku ni. depa kalau jumpa golongan oku memang gempakla. tak segan silu nak tolong oku. tak ada perasaan jijik pun. depa nak lagi layan oku ni mcm raja aka ala-ala vvip gitu. kami golongan oku ni bukanla nak sgt dilayan mcm anak raja, cuma cubala ko orang di luar sana bandingkan mantelliti orang kita dengan org obersea.

lagi satu nak habaq, DIA ada menyebut dalam quran "hai orang-orang beriman" bukannya "hai oku"

golongan oku terutamanya yang berwilcha macam aku ni sepatutnya ada tempat di dunia ni so, renung2kanla dan selamat beramal

* jangan pandang rendah golongan oku ni!!!

No comments:

Post a Comment