Wednesday, April 4, 2012

kemudahan akses....

masih terlalu banyak bangunan-bangunan yang dibina tidak mesra oku. kalau oku yang boleh jalan tu tak apala, yang berwheelchair macam aku?

kami yang berwheelchair ni memerlukan ramp atau tanjakan untuk memasuki sesebuah bangunan. contohnya shopping complex atau bank-bank mahupun kedai-kedai.

walau keadaan kami macam ni, kami juga nak merasai macam mana orang orang normal lain lalui. kami pun ada tempat dalam dunia ni macam korang semua. kami pun teringin jugak nak shopping ngan jalan jalan.

kat sini aku nak serulah pada sesiapa yang berkenaan, sebelum korang bina atau buat sesuatu,tolongla ambil kira kemudahan untuk kami golongan yang berwheelchair ni sama. kalau yang tak ada kemudahan untuk kerusi roda akses, tolongla wujudkannya. jangan kira nak untung aja. mungkin pada awalnya orang yang berkenaan berhabis sedikit wang dan tak mustahil juga dengan sedikit pengorbanannya itu akan menyebabkan ia untung berlipat kali ganda.

samala dengan konsep kita mengeluarkan wang ringgit untuk dibelanjakan ke jalan yang baik macam sedekah kat masjid ka, derma kat anak yatim ka atau yang sewaktu dengannya. insyaallah rezeki yang akan diterima kelak mungkin akan jauh berlipat kali ganda dengan apa yang dah dibelanjakan.

TUHAN seniri ada kata dia tak akan mengurangkan harta seseorang yang membelanjakan hartanya ke jalan ALLAH, bahkan akan menambahkannya.

konsep tadi bukan saja menjurus kepada agama islam aja tapi boleh dikatakan untuk semua jenis agama.....

*renung-renungkanlah

3 comments:

  1. Replies
    1. bukakla mata wahai kontraktor/owner bangunan.kami juga punya hati

      Delete
    2. kadang kadang tu ada disediakan kemudahan untuk oku tapi kewujudannya hanya sekadar ada atau perkataan yang tepat lagi sekadar melepaskan batuk di tangga aja.untuk yang berkenaan silalah buka mata dan minda anda.tq

      Delete